I. Cele konkursu
Główne cele konkursu to:
Popularyzacja informatyki jako dziedziny nauki i praktyki.
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień informatycznych u uczniów.
Kształtowanie i rozwijanie zdolności informatycznych.
Stymulowanie aktywności poznawczej młodzieży uzdolnionej informatycznie.
Podnoszenie poziomu wiedzy informatycznej uczniów szkół podstawowych.
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie informatyki.
Wyłanianie i promowanie uczniów zdolnych i utalentowanych informatycznie.
II. Terminy poszczególnych etapów konkursu
Konkurs składa się z trzech stopni:
Pierwszy stopień (etap szkolny):
Data: 17 października 2025 r.
Miejsce: Szkoły podstawowe, w godzinach pracy szkoły.
Zasady kwalifikacji: Uczniowie przystępują na zasadzie dobrowolności.
Drugi stopień (etap rejonowy):
Data: 17 listopada 2025 r.
Godzina: 11:00.
Miejsce: Szkoły podstawowe.
Zasady kwalifikacji: Uczniowie, którzy na pierwszym stopniu uzyskali co najmniej 80% punktów możliwych do zdobycia.
Trzeci stopień (etap wojewódzki – finał):
Data: 29 stycznia 2026 r.
Godzina: 11:00.
Miejsce: Regionalne Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej, Częstochowie, Katowicach i Rybniku. Informacja o dokładnych miejscach zostanie zamieszczona na stronach internetowych RODN „WOM” oraz Kuratorium Oświaty w Katowicach do 7 stycznia 2026 r..
Zasady kwalifikacji: Uczestnicy stopnia drugiego, którzy na tym stopniu uzyskali co najmniej 85% punktów możliwych do zdobycia.
Ważne: Nie będą organizowane dodatkowe terminy zawodów poszczególnych stopni konkursu.
III. Wymagania (zakres wiedzy i umiejętności)
Zakres wiedzy i umiejętności konkursu obejmuje i poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego z informatyki dla szkół podstawowych.
Na pierwszym stopniu:
Szczegółowy zakres wiedzy i umiejętności oraz proponowaną literaturę opracowuje szkolna komisja konkursowa.
Na drugim i trzecim stopniu:
Zakres treści jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego, poszerzony o dodatkowe zagadnienia oznaczone w regulaminie kursywą.
Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów: Obejmuje tworzenie sekwencji i drzew informacji, formułowanie algorytmów (np. do liczenia średniej, sterowania robotem), rozpoznawanie i stosowanie kroków algorytmicznego rozwiązywania problemów (specyfikacja, analiza, schemat blokowy, lista kroków, zapis w języku programowania). Poszerzony zakres obejmuje znajomość algorytmów (np. podzielność liczb, Euklidesa, wyszukiwania, sortowania), reprezentację danych w komputerze (system binarny i heksadecymalny, kody ASCII, grafika, zapis audio i wideo) oraz prezentację zastosowań informatyki w innych dziedzinach.
Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera: Obejmuje tworzenie programów w językach wizualnych i tekstowych (instrukcje warunkowe, iteracyjne, funkcje, zmienne, tablice), programowanie robotów i obiektów na ekranie, tworzenie dokumentów i prezentacji multimedialnych. Poszerzony zakres obejmuje tworzenie stron internetowych z użyciem HTML oraz pracę z arkuszem kalkulacyjnym (formuły, wykresy, filtrowanie danych, adresowanie, porządkowanie) i wyszukiwanie informacji w sieci za pomocą zaawansowanych zapytań.
Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami: Obejmuje opis budowy i działania sieci komputerowych (LAN, Internet, podstawowe urządzenia sieciowe, adresacja sieci IPv4, topologia), korzystanie z urządzeń do tworzenia treści multimedialnych, pracę z edytorem tekstu i poprawne użycie terminologii informatycznej.
Kompetencje społeczne: Obejmują znajomość głównych etapów historycznego rozwoju informatyki i technologii.
Prawo i bezpieczeństwo: Obejmują zasady etyczne (prywatność, własność intelektualna, bezpieczeństwo cyfrowe), rozpoznawanie zagrożeń technologicznych i stosowanie profilaktyki antywirusowej, znajomość typów licencji oprogramowania, rozpoznawanie fake newsów, krytyczną analizę źródeł, ochronę prywatności w mediach społecznościowych i cyberzagrożenia (phishing, deepfake).
Świat nowych technologii: Obejmuje podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące sztucznej inteligencji (AI) oraz technologie, materiały i zastosowania druku 3D.
Uwaga techniczna: Zadania konkursowe będą oparte na znajomości środowiska systemu operacyjnego Microsoft Windows, a także na umiejętności programowania w językach Python (wersja 3.11 i nowsza) i Scratch. Uczestnicy będą również wykorzystywać znajomość pakietu biurowego Microsoft Office.
Proponowana literatura:
Podręczniki do informatyki (zgodne z Podstawą Programową 2017/2018 dla szkoły podstawowej kl. 4-8).
Sysło M. M., Algorytmy, Helion, Gliwice 2016.
Materiały online dotyczące informatyki na stronie Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej Ministerstwa Edukacji i Nauki (Szkoła Podstawowa 4-8), ze szczególnym uwzględnieniem słowa kluczowego "Algorytmy".
Informacje o bezpieczeństwie w sieci (Dyżurnet.pl NASK).
Zagadnienia związane z prawami autorskimi i otwartymi licencjami (creativecommons.pl).
Materiały dotyczące Sztucznej Inteligencji (brain.fuw.edu.pl/edu/index.php/TI/Sztuczna_Inteligencja, Experience AI).
Materiały dotyczące Druku 3D (techtutor.pl).
IV. Przebieg konkursu
Konkursy przedmiotowe są organizowane dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych z województwa śląskiego. Za ich przeprowadzenie odpowiada Śląski Kurator Oświaty. Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM” w Rybniku jest organizatorem Wojewódzkiego Konkursu Przedmiotowego z Informatyki.
1. Ogólne zasady przebiegu konkursu (dotyczą wszystkich etapów):
Konkursy mają formę pisemną.
Uczestnicy wchodzą do sali pojedynczo, losują numery stolików i zajmują miejsca.
Należy posiadać przy sobie ważną legitymację szkolną lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem.
Spóźnieni uczestnicy mogą zostać wpuszczeni do sali, ale ich czas pracy nie zostanie przedłużony.
Obowiązuje zakaz wnoszenia i używania urządzeń telekomunikacyjnych.
Rozwiązania zadań należy zapisywać wyłącznie długopisem z niebieskim tuszem nieścieralnym. Zabrania się używania długopisu z czarnym tuszem, ołówków i korektorów.
Przewodniczący komisji zapisuje na tablicy czas rozpoczęcia i zakończenia pracy.
Uczestnicy nie mogą opuszczać sali w trakcie trwania konkursu, chyba że przewodniczący komisji zezwoli na to w uzasadnionej sytuacji (z zapewnieniem warunków wykluczających kontakt z innymi osobami, z wyjątkiem pomocy medycznej).
Członkowie komisji nie mogą udzielać wyjaśnień dotyczących sposobu rozwiązywania zadań ani ich komentować.
Niesamodzielna praca, korzystanie z niedozwolonych pomocy, używanie urządzeń telekomunikacyjnych lub zakłócanie przebiegu konkursu skutkuje przerwaniem konkursu dla uczestnika i unieważnieniem jego pracy, co jest jednoznaczne z dyskwalifikacją. Fakt ten musi być odnotowany w protokole.
Na 10 minut przed końcem pracy przewodniczący komisji przypomina o zbliżającym się końcu.
Po upływie czasu uczestnicy zamykają zestawy i odkładają je na brzeg stolika, pozostając na miejscach do momentu zezwolenia na opuszczenie sali.
Członkowie komisji odbierają arkusze i sprawdzają ich kompletność w obecności uczestników.
2. Specyfika poszczególnych stopni:
Pierwszy stopień (szkolny):
Konkurs trwa 45 minut dla informatyki.
Dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję konkursową.
Dyrektor szkoły przekazuje rodzicom/opiekunom prawnym klauzulę informacyjną oraz odbiera od nich pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych ucznia (ZAŁĄCZNIK NR 4).
Wyniki pierwszego stopnia są przekazywane uczestnikom w ciągu trzech dni roboczych od zakończenia konkursu. Dyrektor szkoły wprowadza dane uczniów (imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia, klasa, wynik, kwalifikacja) na Wojewódzką Platformę Konkursową. Poprawność tych danych jest kluczowa dla zaświadczeń laureatów i finalistów.
Drugi stopień (rejonowy):
Konkurs trwa 90 minut dla informatyki.
Dyrektor szkoły pobiera zestaw konkursowy z Wojewódzkiej Platformy Konkursowej w dniu konkursu o godzinie 10:15 i schemat punktowania o godzinie 13:00.
Prace są kodowane przez uczestników zgodnie z instrukcją.
Wszystkie prace uczniów, którzy uzyskali 85% lub więcej punktów, są odkodowywane (imię i nazwisko zapisywane na stronie tytułowej arkusza) i przesyłane do właściwej Wojewódzkiej Komisji Konkursowej w Rybniku, wraz z protokołem i wykazem wstępnie zakwalifikowanych uczniów oraz oryginałami zgód na przetwarzanie danych osobowych.
Wyniki uczniów, którzy osiągnęli 85% lub więcej punktów, są wprowadzane na platformę przez dyrektora szkoły w ciągu trzech dni roboczych od daty konkursu.
Wojewódzka Komisja Konkursowa weryfikuje poprawność sprawdzania prac w ciągu trzech tygodni od daty konkursu, a zweryfikowane wyniki zamieszcza na platformie. Informacja o wynikach zostanie przekazana uczestnikom po tej weryfikacji, w terminie ogłoszonym na stronie Kuratorium Oświaty w Katowicach.
Trzeci stopień (wojewódzki – finał):
Konkurs trwa 90 minut dla informatyki.
Dyrektor szkoły odpowiada za przygotowanie karty kodowania (ZAŁĄCZNIK NR 7), którą każdy uczestnik musi mieć ze sobą.
Uczestnicy trzeciego stopnia mogą uzyskać tytuł laureata (co najmniej 90% punktów) lub finalisty (co najmniej 50% punktów).
Wyniki trzeciego stopnia konkursu są ogłaszane w terminie do dziesięciu dni roboczych od daty przeprowadzenia konkursu. Komunikat o terminie ogłoszenia wyników zamieszczany jest na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Katowicach.
Dyrektor szkoły sprawdza wyniki ucznia na platformie i przekazuje uczestnikowi oraz jego rodzicom informację o wynikach i uzyskaniu tytułu finalisty/laureata.
Laureaci i finaliści otrzymują zaświadczenia potwierdzające nabycie określonych uprawnień, wydane przez Śląskiego Kuratora Oświaty. Za odbiór zaświadczenia odpowiada dyrektor szkoły. W przypadku błędów w zaświadczeniu (spowodowanych niepoprawnymi danymi wprowadzonymi przez dyrektora szkoły), dyrektor musi zwrócić się z pisemną prośbą o korektę i zwrócić wadliwe zaświadczenie.
3. Wgląd do prac konkursowych:
Prawo wglądu do pracy mają wyłącznie uczestnicy konkursu (po okazaniu legitymacji szkolnej) lub ich rodzice/opiekunowie prawni (po okazaniu dowodu osobistego).
Dla prac pierwszego stopnia oraz prac drugiego stopnia, które nie uzyskały 85% punktów, wgląd odbywa się w obecności dyrektora szkoły.
Dla prac drugiego stopnia (uzyskujących 85% i więcej) oraz prac trzeciego stopnia, wgląd odbywa się w siedzibie właściwej Wojewódzkiej Komisji Konkursowej (RODN „WOM” w Rybniku dla informatyki) w terminie wskazanym na stronie internetowej konkursu, nie później niż w trzecim dniu roboczym od dnia ogłoszenia wyników.
Wgląd trwa do piętnastu minut. Pracy konkursowej nie można kopiować, ale jest możliwe jej fotografowanie.
4. Wnoszenie zastrzeżeń:
Rodzice/opiekunowie prawni ucznia lub pełnoletni uczeń mogą wnieść na piśmie zastrzeżenia dotyczące sprawdzania i oceniania prac w terminie do czterech dni roboczych od daty ogłoszenia zatwierdzonej listy uczestników danego stopnia.
Dla pierwszego stopnia zastrzeżenia wnosi się do szkolnej komisji konkursowej, której rozstrzygnięcie jest ostateczne.
Dla drugiego i trzeciego stopnia zastrzeżenia wnosi się do właściwej Wojewódzkiej Komisji Konkursowej (w przypadku drugiego stopnia za pośrednictwem dyrektora szkoły). Komisja rozpatruje je w ciągu pięciu dni roboczych.
Jeżeli wnoszący zastrzeżenia nie zgadza się ze stanowiskiem Wojewódzkiej Komisji Konkursowej, może złożyć odwołanie do Śląskiego Kuratora Oświaty w terminie do trzech dni roboczych od daty otrzymania pisemnej odpowiedzi. Decyzja zespołu powołanego przez Kuratora jest ostateczna.